فهرست

برنامه استراتژیک

    

 

مقدمه:

سازمانهاي بهداشتی درمانی در عصر امروز در مقابل روندهاي در حال تغییر در حوزه هاي جمعیتی، اقتصادي، سیاسی و تکنولوژیک در پیرامون خود هستند . علاوه بر این تحولات درونی این سازمانها تغییراتی را در منابع فیزیکی، مالی، انسانی و اطلاعاتی ایجاب کرده است . این روندهاي متغیر

پیرامونی و درونی، همیشه با خود فرصت ها، تهدیدها، نقاط قوت و حوزه هاي بهبود یا نقاط ضعف جدیدي را براي مدیران و برنامه ریزان به همراه دارند . از سوي دیگر سازمانهاي بهداشتی درمانی با عنایت به محیط درونی و بیرونی خود بایستی دائماً در حال آفرینش و بازسازي باشند.

از این منظر مرکز تحقیقات سلامت و بهداشت دهان بابل این افتخار را کسب نموده است که به عنوان نخستین مرکز تحقیقاتی تخصصی سلامت و بهداشت دهان در کشور در راستای تحقق بخشیدن به آرمان های مقدس جمهوری اسلامی ایران گامی نو بردارد.

 

  ارزشها (Values):       

دراین راستا ارزشهای حاکم بر فعالیتهای مرکز تحقیقات سلامت و بهداشت دهان شامل تکریم جایگاه تحقیق ومحقق، رعایت اخلاق در پژوهش ، ارج نهادن به خلاقيت و نو آوري ، تقویت ارتباط آموزش با پرورش وجامعه نگری خواهد بود.

 

1- معرفی، حفظ وتقویت جایگاه مرکز تحقیقات سلامت و بهداشت دهان درعرصه استانی ، کشوری و بین المللی

الف : طراحی ساختار سازمانی مناسب و پیگیری جهت تصویب آن از ابتدای سال اول برنامه

1-1-الف : طراحی ساختار سازمانی مرکز تحقیقات سلامت و بهداشت دهان

2-1-الف : ارائه ساختار پیشنهادی به مراجع ذیربط

3-1-الف : پیگیری جهت تصویب ساختار پیشنهادی

ب : برقراری ارتباط با مراکز تحقیقات داخلی وبین المللی

1-1-ب : شناسایی مراکز تحقیقات داخلی وبین المللی

2-1-ب : برقراری ارتباط با مراکز تحقیقات داخلی

3-1-ب : برقراری ارتباط با مراکز تحقیقات بین المللی

ج : استقرار نظام مدیریتی مناسب از سال اول برنامه

1-1-ج : شناسایی مجموعه سیستم های پژوهشی، ارتباطی، آموزشی وعملیاتی

2-1-ج :افزایش بهره وری ازطریق الگوبرداری از نظام های کیفیتی مدیریتی

3-1-ج : پیگیری، اجراء وپایش برنامه استراتژیک

 

 2- هدایت، تسهیل، نظام دارنمودن واجرای تحقیقاتی سلامت و بهداشت دهان

الف: ایجاد بانک اطلاعات در زمینه تحقیقات و محققین دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی بابل

 1-2-الف : مطالعه وارزیابی بانکهای اطلاعاتی موجود در زمینه محققین وطرحهای تحقیقاتی دندانپزشکی داخل و خارج کشور

2-2-الف : طراحی بانک اطلاعاتی مناسب

3-2-الف : تعامل با بخشهای آموزشی به منظور تقویت وارتقاء سطح آموزشی دندانپزشکی وارتباط عمیق آموزشی وپژوهشی

4-2-الف : جمع آوری اطلاعات لازم از طرحهای تحقیقاتی وتحقیقات انجام شده دندانپزشکی درسطح دانشگاه علوم پزشکی بابل

5-2-الف : اطلاع رسانی مناسب در رابطه با بانک اطلاعات ایجاد شده به سایر مراکز تحقیقاتی کشور

ب : برقراری ارتباط با شبکه تحقیقات دندانپزشکی کشور

1-2-ب : ایجاد هماهنگی با مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی کشور

2-2-ب : برقراری ارتباط فعال با شبکه تحقیقات مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی کشور

ج : برقراری ارتباط با نهادهای سیاستگذار سلامت در سطح منطقه برای ارائه نتایج پژوهشها و لحاظ کردن در سیاستگذاری

1-2-ج : شناسایی وایجاد ارتباط بانهادهای اصلی نظام سلامت در سطح منطقه

2-2-ج : ارائه پیشنهادهای سازنده جهت لحاظ کردن در سیاستهای سلامت دهان

3-2-ج : هماهنگی با سیاستگذاران بخش سلامت

3: توسعه واحدهای زیرمجموعه مرکز تحقیقات سلامت و بهداشت دهان

الف : توسعه وتجهیز واحدهای تحقیقاتی

1-3-الف : تکمیل کادر پرسنلی مرکز تحقیقات سلامت و بهداشت دهان

2-3-الف : توسعه وتکمیل تجهیزات واحدهای تحقیقاتی

3-3-الف : تجهیز امکانات جهت تحقیقات داخل بخشهای بالینی دانشکده دندانپزشکی درجهت تقویت امور پژوهش

ب : ایجاد وراه اندازی واحدهای تحقیقاتی جدید باتوجه به نیازهای موجود

ج : ایجاد فضای اختصاصی برای مرکز تحقیقات

1-3-ج : بررسی جهت تعیین فضای مناسب

2-3-ج : پیگیری جهت ایجاد فضای مورد نیاز

 

 4: اولویت بندی تحقیقات سلامت و بهداشت دهان دندانپزشکی بر مبنای نیاز سنجی

الف : بررسی نیازهای نظام سلامت و تعیین حیطه های تحقیقاتی درسطح منطقه

1-4-الف : کسب اطلاعات پایه از منابع مختلف نیازسنجی ازجمله معاون سلامت، معاونت درمان دانشگاه، سازمان نظام پزشکی ومعاونت پشتیبانی دانشگاه در رابطه با طرحهای سلامت دهان ودندان

2-4-الف : جمع بندی ، ارزیابی و تکمیل اطلاعات

ب :  تعیین واعلام عناوین کلی تحقیقات سلامت و بهداشت دهان براساس نتایج حاصله ازبررسی فوق

1-4-ب : تعیین شاخصهای اولویت بندی

2-4-ب : تدوین اولویت ها براساس نظرات اعلام شده

3-4-ب : درخواست اولویت بندی تحقیقات از گروههای مختلف آموزشی براساس شاخصهای اولویت بندی ونیازسنجی ارسالی

 

5: ترغیب وتوانمندسازی محققین درجهت اجرای طرحهای تحقیقاتی سلامت و بهداشت دهان

الف :  تعیین نیازهای آموزشی و پژوهشی

1-5-الف : تهیه پرسشنامه نیاز سنجی

2-5-الف : ارسال پرسشنامه وجمع آوری اطلاعات

3-5-الف : اولویت بندی نیازها

ب : تدوین برنامه های توانمند سازی آموزشی وپژوهشی

1-5-ب : شناسایی قابلیت های پژوهشی وآموزشی دانشگاههای داخل وخارج کشور

2-5-ب : طراحی کارگاه های آموزشی پژوهشی

3-5-ب : شناسایی مدرسین کارگاه ها

4-5-ب : تعیین مدت زمان وتوالی کارگاه ها

5-5-ب : تعیین نحوه اجرای کارگاه ها

6-5-ب : تقویت مدرسین کارگاه ها

ج : ترغیب وتشویق پژوهشگران

1-5-ج : تعیین شاخص ها ومعیارهای انتخاب نخبگان پژوهشگر

2-5-ج : شناسایی نخبگان

3-5-ج : حمایت وتشویق نخبگان پژوهشگر به ویژه محققین طرح های مرتبط با سلامت

 

6: جلب همکاری وتداوم آن با بخش صنعت به منظور کمک به برآوردن نیازهای پژوهشی آنها وتقویت بنیه مالی مرکز تحقیقات دندانپزشکی

الف : معرفی توانائی های واحدهای پژوهشی دندانپزشکی به بخش صنعت ازطریق مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور

1-6-الف : معرفی توانایی واحدهای پژوهشی در پاسخگویی به نیازهای صنعت

2-6-الف : برنامه ریزی جهت انعقاد طرح های مشترک

ب : شناسایی موانع ونقاط ضعف وقوت موجود در روابط فیمابین دانشگاه وصنعت

1-6-ب : شناسایی موانع ومحدودیت های قوانین ومقررات بین دانشگاه وصنعت ازطریق مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور

2-6-ب : بهره گیری از تجارب موفق در زمینه فوق از طریق مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور

ج : معرفی سالانه محققین برتر مرکز تحقیقات دندانپزشکی ازنظر ارتباط موفق با صنعت

1-6-ج : تعیین شاخص ها ومعیارهای پژوهشی برتر دراین زمینه

2-6-ج : شناسایی ومعرفی محققین برتر مرتبط با صنعت

 

  7- ارزشیابی ادواری عملکرد مرکز تحقیقات سلامت و بهداشت دهان

الف : ارزشیابی کلی عملکرد مرکز تحقیقات

1-7- الف: تعیین تیم ارزیابی کننده

2-7- الف:  تعیین شاخص ها ومعیارهای ارزشیابی

3-7-الف: اجرای ارزشیابی واستخراج نتایج وارائه آن به مسئولین ذیربط

ب: ارزشیابی رعایت اخلاق در پژوهشی وتکریم جایگاه تحقیق ومحقق

1-7-ب : نظرسنجی از اعضاء هیئت علمی دندانپزشکی در ارتباط با تعیین شاخص ها ومعیارهای اخلاق وتکریم

2-7-ب : تعیین وتدوین شاخص ها ومعیارهای اخلاق وتکریم

3-7-ب : اجرای مستمر ارزشیابی موارد فوق

ج: ارزشیابی طرح های پژوهشی

1-7-ج : تعیین وتدوین شاخص ها ومعیارهای ارزشیابی

2-7-ج : تعیین سوالات ارزشیابی ونحوه انجام ارزشیابی

3-7-ج : تشکیل جلسات وبررسی طرح های پژوهشی قبل از انجام وپس از انجام

4-7-ج : استخراج نتایج ارزشیابی طرح های پژوهشی وارائه آن به مسئولین ذیربط